donderdag 15 juli 2021

Werkvakantie Ardeche ' Les Coudoulets', week 1 & eerste helft week 2

Bonjour tout le monde! 

Ik zit inmiddels anderhalve week op de camping en bedacht mij nog niks te hebben geschreven. Ik baal dan ook dat ik mijn laptop niet heb meegenomen. Afijn, ik doe het op mijn mobiel. 

De reis 
Wow, wat was het een trip! Ik rees 23 uur met de bus en was ontzettend blij toen ik aankwam op mijn eindbestemming: Pradons.

Ik vertrok zondagavond (met de Flixxbus) vanaf Rotterdam Centraal om 22:05 uur en kwam om 11.30 uur aan in Lyon. Daar moest ik overstappen naar Montélimar waarna ik een bus kon pakken naar Pradons. Het leek mij prima te doen voor een keertje. In de bus zat ik (gelukkig) alleen. Ik had zware pijnstillers op zak voor mijn rugblessure, een flesje water, muziek, oogmasker én een kussen bij me voor onderweg. Het enige wat ik hoopte was om te kunnen slapen en dat lukte aardig. We stopten 6 keer en in Luxemburg kocht ik uiteraard nog 3 pakjes sigaretten, daar zijn ze ze stuk goedkoper! 


Op Rotterdam Centraal ontmoette ik Mike, die op vakantie ging naar Montpellier. Bij aankomst in Lyon dronken we een kop koffie en -natuurlijk- avec une croissant..! Aansluitend een terras in Lyon gepakt. Goed gesprek en leuk gezelschap; altijd fijn..! 


Mijn bus naar Montélimar had 30 minuten vertraging. Op zich niet erg, maar ik werd licht in mijn hoofd en viel tot twee keer toe bijna flauw. Mike bleef bij me tot zijn bus arvieerde en niet veel later kwam die van mij. Ik was vergeten om te eten en te drinken, en vergeet het klimaatverschil niet..! 

Deze trip duurde 2.5 uur en eenmaal aangekomen op Montélimar moest ik 3 uur (!) wachten op de laatste bus. 31 graden, dus daar maar omgekleed en wat rondgelopen. 

Wat was ik blij toen ik ein-de-lijk in de laatste bus zat! Ik genoot van het uitzicht maar tegelijkertijd dacht ik aan mijn eerste, helse vakantie van vorig jaar in Zuid Frankrijk. Dit was met een kritische oetlul dat vreselijk uit de hand is gelopen, laat ik het daarbij houden. Het riep verschillende emoties op maar een ding was zeker: slechter dan vorig jaar kon het niet worden. 

Eindbestemming Pradons, yes. Het was inmiddels 19.30! Ik werd leuk ontvangen, pakte direct mijn spullen uit en ontmoette mijn collega's waarmee ik voor 2 maanden samen zou werken én wonen. Lieve meiden, ik voelde me direct thuis. Beter dan dit kon ik niet wensen. 

Week 1
Mweh, het was een lastige eerste week. Naarmate de week verliep werd ik een beetje het 'derde wiel', de twee meiden waarmee ik het huisje deelde trokken veel samen op en waren 7 jaar jonger dan ik. Nou zou je zeggen dat leeftijd geen verschil maakt, maar ik ga al graag om met mensen die wat ouder zijn dan ik dus het klikte niet helemaal. Donderdag vertrok er een meisje om te werken op een andere camping dus was ik alleen met de Française. Ik voelde me redelijk alleen en miste mijn hond.

Communiceren in het Frans gaat steeds beter, al is het leeftijdsverschil tussen mij en mijn collega net wat groot. Ze drinkt graag en blijft tot laat op. Ik drink ook graag, maar niet meer zo veel en vaak, zeker niet als er gewerkt moet worden. Die tijd heb ik gehad, zeker na die vervelende ervaringen van vorig jaar. Ik ga dan ook na de laatste activiteit (rond 23.00 uur), naar bed omdat we de volgende dag om 10.00 uur weer paraat moeten staan. Zij blijft gerust op tot 04.00 uur. Verder is het nodig om te vragen of ze haar spullen opruimt en om het huisje samen schoon te houden. Dat vond ik in het begin vervelend maar ik heb me er inmiddels bij neergelegd want het is verder een fijne collega. Geen nietsnut maar een harde werker en goed met de kinderen, dat vind ik het belangrijkst..!

Jour de congé: Samedi
Helemaal gefietst naar Valon-Pont-d'arc...! Het was prachtig maar ook spannend onderweg zonder fietspaden. Anderhalf uur fietsen op die bergen, c'est lourd! 


Eerste helft week 2 
Hoppa, de tijd begint nu te vliegen en dat lijkt me een goed teken. Ik doe mijn ding en de kinderen trekken steeds meer naar me toe, dat is een fijn gevoel. We doen de 'Splashdance', 'Lennydisco' en elke ochtend de 'Lennyclub' waarin we een knutselwerkjes maken. Verder organiseren we sportactiviteiten en geven we 3 keer per week aquagym. Werktijden verschillen maar ik 'werk' hooguit 5 uur per dag (m.u.v. zaterdag), en wat houdt dat werken nou in... een beetje dansen met de kinderen en knutselen...!

Het weer 
In mijn vrije tijd lig ik (uiteraard) meestal te bakken in de zon. Deze weken heb ik nog maar een aantal keer 30 graden gehad. Het is savonds best fris en het heeft ook al vaak geregend! Vandaag is het 25 graden en bewolkt, als het goed is wordt het vanaf morgen alleen maar beter. 

Tot slot 
Het is fijn om niet thuis te zijn, al mis ik mijn hond enorm. Het is de eerste keer dat we zolang gescheiden zijn van elkaar maar ik weet dat ze in goede handen is. Dat is dan ook mijn enige gemis van thuis, verder mis ik niks en ben ik alleen maar blij dat ik weg ben..! Ik hoop dat, als ik terugkom, ik weer een stap verder ben en niet zoveel nadenk over de mensen die ik verloren ben. Maar goed, as a wise women once said: don't worry to much about your future, you live now. En dat doe ik..! 

Geen opmerkingen: